SEO Expert

Wat is SEO

Het woord SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands.

Een SEO expert is dus iemand die verstand heeft van het optimaliseren van websites voor zoekmachines zoals Google.

Deze specialist heeft diepgaande kennis van de werking van zoekmachines en doet meer dan alleen de juiste meta tags gebruiken of een tekst volstoppen met net genoeg zoekwoorden.

Nee, de expertise gaat verder dan dat.
Echte SEO experts hebben daadwerkelijk resultaat behaald en weten dat op een consistente manier te herhalen.

 

 

 

Wat doet een SEO Expert?

Een SEO expert weet de online vragen van jouw klant en zorgt ervoor dat jouw website daar het best mogelijke antwoord op geeft.

Er moeten 3 dingen worden geoptimaliseerd voor SEO.

Techniek, Content en Autoriteit.

 

SEO experts zorgen altijd voor betere resultaten op de websites!

 

Techniek

De techniek wordt aangepast aan de website zelf. Of dit nu door middel van een website builder gedaan is, of zelf geschreven. Dit wordt goed beschreven zodat de search engines dit goed kunnen indexeren.

 

Content

Hij kijkt naar de inhoud van de website:

  • Bevat deze in correct Nederlands/Engels geschreven inhoudelijke teksten, eventueel verrijkt met afbeeldingen en video’s?

  • Sluit de inhoud van de pagina aan bij wat de bezoeker ook daadwerkelijk zoekt?

  • Worden de woorden gebruikt die mensen ook gebruiken in hun zoekopdracht?

Vaak wordt hier niet naar gekeken bij het maken van een website. Het gevolg is iets wat meer lijkt op een digitale brochure vol met vaktermen. Woorden die jouw bezoekers meestal niet eens gebruiken.

 

Authoriteit

Tenslotte is het belangrijk dat andere websites verwijzen naar jouw website. Dit kan door middel van backlinks van andere relevante kwaliteitswebsites naar jouw website.

Deze backlinks worden door Google gezien als een aanbeveling en spelen een belangrijke rol in de posities die je pagina krijgt in de zoekresultaten. Hierdoor krijg je van verschillende sites ook bezoekers.

Een SEO specialist brengt in kaart hoe het gesteld is met de links naar jouw website en naar die van je concurrenten.

Vervolgens kijkt hij samen met jou welke link mogelijkheden het beste passen bij je website en hoe deze te behalen zijn. Dit proces wordt ook wel linkbuilding genoemd.

 

Analyses

Zonder verdere informatie dan alleen je kilometerteller, weet je ook niet hoe snel jouw auto gaat.

Dat geldt ook voor je website, maar dan iets uitgebreider.

Een SEO expert weet zijn weg te vinden in analyse tools als Google Analytics en Google Search Console. Hiermee kan hij veel uitlezen waar nou bezoekers vandaan komen, en met welke termen ze zoeken.

Ook software van derde partijen zijn onmisbaar om op hoge prestaties te komen.

Regelmatige analyses zorgen voor een schat aan informatie over welke pagina’s bijdragen aan het verkeer, leads en omzet via de website.

Net als een loodgieter bezit een SEO expert een koffer met gereedschap, maar dan digitaal.Hiermee kunnen problemen op tijd worden ontdekt en nieuwe kansen worden gevonden.

 

Groot team

Achter een succesvolle website zit zelden maar één persoon. Je team bestaat uit mensen met verschillende disciplines. Testende techneuten, webdesigners en creatieve copywriters.

Een taak voor de SEO expert is daarom ook om de kwaliteiten van deze spelers in te zetten zodat ze bijdragen aan meer verkeer en omzet via zoekmachines.

Voor topposities is samenwerken met mensen een must.

Er wordt pas echt resultaat behaald als de neuzen dezelfde kant op staan en zo veel mogelijk onderdelen van de website op topniveau zijn.

 

Kennis vs ervaring

Naast kennis over SEO speelt ook ervaring een grote rol.

Er staat veel zin én onzin op het internet over hoe zoekmachines werken. Een SEO specialist heeft ervaring wat wel en niet werkt. Hier heeft hij al veel tests voor gedaan.

Daarnaast is het belangrijk om te werken binnen de gegeven mogelijkheden. Denk aan de beginsituatie van een website, de beschikbare tijd en natuurlijk (niet te missen) het budget.

Een goede SEO expert kan op basis van ervaring een inschatting maken over hoe realistisch de doelstellingen van de klant zijn.

Met een nieuwe website scoren voor de zoekterm “Marketing” is een stuk lastiger dan voor een minder beconcurreerde term als “wat kost een hond”.

Tot slot zorgt ervaring er voor dat de expert een goed onderzocht plan heeft en hierbij systematisch te werk gaat.

Dit plan komt tot stand door:

  • Een diepgaande websiteanalyse om de belangrijkste technische punten in kaart te brengen.

  • Een zoekterm onderzoek voor een realistische kijk op zoekvolume en haalbaarheid.

  • Content die verbeterd moet worden of het aanmaken en vullen van pagina’s die nog ontbreken.

  • Linkbuilding mogelijkheden en werkwijzen selecteren en uitvoeren om aan waardevolle links te komen.

 

Wanneer kies je voor een SEO expert

Een SEO expert kan soms door enkele eenvoudige aanpassingen, en soms door enkele meer ingrijpende aanpassingen, je website hoger in de zoekresultaten van Google krijgen.

Hierdoor kun je veel extra gratis verkeer naar je website krijgen. Deze bezoekers noemen we “organisch verkeer uit Google”.

Er bestaan veel opvattingen over hoe je zoekmachines hoger in de zoekmachines van Google krijgt. Een SEO-fanaat test zelf wat werkt en weet de zin en onzin te onderscheiden.

Een andere reden om te kiezen voor iemand met verstand van zoekmachine optimalisatie is dat er ook technieken zijn die op korte termijn wel werken, maar niet op lange termijn.

Deze technieken worden ook wel spam of black-hat SEO genoemd.

Een goede SEO’er zorgt voor lange termijn resultaat. Risicovolle tactieken moeten daarom worden vermeden. Je moet het wel heel bont maken om een straf te ontvangen van Google.

Geplaatste links kunnen door de zoekmachine-gigant worden gedevalueerd. Op die manier heb je niets aan je SEO-inspanningen en kost het je dus geld en mis je alsnog omzet.

Een echte SEO expert kijkt bovendien vooral naar methoden om de juiste bezoekers aan te trekken. Dit zijn dus de mensen die op korte of lange termijn geïnteresseerd zijn in jouw producten of diensten.

Ook zijn er veel gratis en betaalde softwareprogramma’s om je te helpen bij zoekmachine optimalisatie. In theorie kun je hiermee ook zelf de werkzaamheden uitvoeren.

De uitdaging zit hem in hoe je deze tools gebruikt.

Een man met een hamer en spijkers maakt nog geen goede timmerman.

Er is vaak een leercurve hoe de data uit deze programma’s te interpreteren en om te zetten naar waardevolle acties. Bovendien zijn de betere programma’s vrij prijzig, met maandelijks terugkerende kosten.

Door een bureau met SEO specialisten in te schakelen betaal je dus niet extra voor die software en de bijbehorende leercurve.

Wat kun je zelf doen aan SEO

Uiteraard hoef je niet per se alles uit te besteden. Als je kosten wilt besparen of het gewoonweg leuk vindt om zelf ook aan je SEO te werken, dan zijn deze 10 taken goed geschikt zijn om zelf te doen:

  1. Zo veel mogelijk informatie geven over je producten of diensten met teksten, afbeeldingen en audio/video.

  2. De title tag en meta omschrijving optimaliseren per pagina. Maak het passend voor de beschikbare ruimte en interessant om op te klikken.

  3. Deel je teksten op in paragrafen met een subkop met een

  4. Jouw kennis delen op je website via een blog of kennisbankartikel.

  5. Gastblogggen: Bloggen op een andere website, waarvoor je een link naar je website krijgt.

  6. Doe aan goede online en offline PR. Organiseer evenementen, sponsor je lokale sportclub, sta open voor interviews. 

  7. Deelnemen op relevante internet forums om antwoord te geven op vragen.

  8. Reageren op blogs van anderen met een waardevolle aanvulling.

  9. Je social media beheren door jouw blogs daar ook te posten en in contact te komen met je doelgroep en andere mensen in jouw branche.

  10. Maak een echt goed onderscheidend aanbod. Geef mensen een reden om in de Google zoekresultaten voor jouw resultaat te kiezen.

Taken die je meestal uitbesteedt aan iemand die gespecialiseerd is in SEO:

  1. Het inrichten en bijhouden van het succes van de SEO werkzaamheden: o.a. posities van zoektermen in Google, organisch verkeer in Google Analytics, Click Through Rate in Google Search Console en nog meer.

  2. Technische analyse van je website om achter de belangrijkste knelpunten te komen.

  3. Het technisch optimaliseren van de website op zaken als snelheid, indexatie, mobiele vriendelijkheid en meta tags.

  4. Een content audit om te zien welke pagina’s al goed presteren en welke beter kunnen.

  5. Een zoekwoord onderzoek om te zien hoe je doelgroep zoekt en welke zoektermen haalbaar zijn om beter op gevonden te worden.

  6. Het verfijnen van je teksten zodat ze beter gevonden worden in Google en je bezoekers overtuigen voor jou te kiezen.

  7. Het laten schrijven en opmaken van nieuwe pagina’s om beter op bepaalde zoektermen gevonden te worden.

  8. Het zoeken van nieuwe mogelijkheden om links naar de pagina’s op je website te krijgen.

  9. Het aanmelden bij verschillende websites waar je een link naar de website krijgt en contact opnemen met beheerders van website om de mogelijkheden voor een link naar de website te bespreken (ook wel Outreach genoemd.)

  10. Advies over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie, zoals rich snippets, featured snippets, web vitals, en nog veel meer.

 

Conclusie

Het doel van zoekmachines als Google is om de best gewaardeerde websites te tonen voor een specifieke zoekopdracht. Dit zorgt voor meer bezoekers zonder daar iedere keer voeren hoeven te betalen. (Google Ads)

Het inhuren van een goede SEO specialist zorgt er daarom voor dat je website langdurig onder de aandacht komt bij mensen die ook naar je op zoek zijn.

De vraag is daarom niet zozeer wat een SEO expert kost, maar wat hogere positie in Google je bedrijf of organisatie kan opleveren.

Als je een goed aanbod hebt die mensen graag willen zien als ze zoeken naar een dienst of product, dan is SEO één van de meest kosteneffectieve manieren om aan nieuwe klanten te komen. Simpelweg omdat de verworven zichtbaarheid niet stopt zodra je stopt met betalen, zoals bij adverteren.

 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.