Marketingplan

Marketingplan

Welke stappen onderneem je om tot een goed marketingplan te komen?

In deze blog kijken we naar de theoretische stappen van het Strategisch Marketingplan op een pragmatische wijze. Kortom, het marketingplan belicht vanuit de praktijk.

Wat wil je bereiken met dit marketingonderzoek? Betreft het onderzoek de gehele onderneming of slechts divisies van de onderneming? Welke marketingproblemen spelen binnen de onderneming? Of is een opkomende trend in de bedrijfstak de aanleiding tot het schrijven van dit strategisch marketingplan?

Marketing is de manier waarop je je product of dienst onder de aandacht brengt bij je (potentiële) klanten. Met een goed doordacht marketingplan bereik je nieuwe klanten en realiseer je jouw groeiambitie.

Een marketingplan is onderdeel van je ondernemingsplan. In dit plan beschrijf je jouw doelgroep en de behoefte van je potentiële klant. 

Onderdelen marketingplan

Een marketingplan wordt ook wel marketingstrategie genoemd.

  1. Maak een SWOT-analyse

Als je tijdens je marktonderzoek nog geen SWOT-analyse hebt gedaan, maak je hem nu. Het geeft namelijk richting aan je marketingstrategie. 

Gebruik de conclusie van je SWOT-analyse in de komende stappen. Bijvoorbeeld om je doelstelling te bepalen, je doelgroep te omschrijven, je onderscheidend vermogen scherp te stellen  en je marketingmix te kiezen. Deze stappen vind je hieronder.

  1. Bepaal je marketingdoelen

Wat wil je nou eigenlijk bereiken? Wat zijn je long term goals? 

Schrijf je doelstelling op dan is er meer kans dat je hem behaald. Dat is wat je wilt bereiken op de korte termijn. 

Zie het als je eerste stap om je droom te verwezenlijken. Houd daarbij rekening met in welke fase van het aankoopproces je doelgroep zit. 

Kies voor je doelstelling een tijdsperiode tussen de drie maanden en een jaar. Met de SMART-methode stel je concrete en duidelijke doelen in je marketingstrategie.”

  1. Omschrijf je doelgroep

Wie is je klant? Hoe beter je dit weet, hoe beter je marketingstrategie werkt. Dat komt doordat je alles dan afstemt op je klant. Bedenk wie je product of dienst het meeste nodig heeft. Maak je doelgroep persoonlijk, ook wanneer je bedrijven als klant hebt. Je doelgroep omschrijf je als volgt:

  • Bedenk hun dagelijkse bezigheden en hun zorgen.
  • Beschrijf demografische kenmerken van je klant, zoals geslacht, leeftijd, woonplaats, opleidingsniveau of beroep.
  • Breng hun sociale netwerk, (media)interesses, hobby’s en koopgedrag in kaart.

Gebruik je doelgroepkennis in de volgende stappen, waarin je bepaalt waar, wanneer en hoe je  klanten benadert.

  1. Creëer je merk (brand)

Hoe wil je gezien worden door klanten en concurrenten. Als ze weten waar je voor staat, verbinden ze zich gemakkelijker met je. Het zorgt voor herkenning, en je onderscheidt je hiermee beter van je concurrenten.

Onderzoek daarom de websites en socialmedia kanalen van je concurrenten, vraag ook offertes van ze zodat je kan zien wat voor diensten tegen welke prijzen zij leveren.

Schrijf alles op wat je gevonden hebt op in een zin. Bijvoorbeeld: ‘ik wil gezien worden als de beste advocaat die zorgt dat iedereen tot zijn recht komt .’ Of ‘ik wil dat klanten mij zien als een bedrijf dat echt meedenkt en helpt groeien.

Jouw merk (brand) en de boodschap die je wilt overbrengen komen aan de bezoekers moet je kunnen terug vinden in je website of advertenties. Alle kleur, lettertype, tekst en afbeeldingen die je gebruikt, zijn in lijn met je merk.”

6. Kies je marketingmix

Een marketingmix is de combinatie van middelen die je gebruikt om je marketingplan verder in te vullen. Deze bestaat uit een aantal P’s, waarvan we hier verder ingaan op de traditionele vier P’s: Product, Prijs, Plaats en Promotie. Onder promotie vind je een uitgebreide beschrijving van onlinemarketingkanalen en wanneer je die het beste inzet.

Product

Wat voor product of dienst bied je aan? Omschrijf dit en stel jezelf de vraag welk probleem je oplost voor je klant. Benoem ook waarin jouw product of dienst verschilt van dat van je concurrent. Denk aan verpakking, service, garantievoorwaarden en uitstraling.

Prijs

Wat is je verkoopprijs of uurtarief en waar baseer je dit op? Beschrijf je hele prijsbeleid, dus ook betaalmethodes, betaalvoorwaarden en kortingen.

Neem in je onderzoek ook de concurrentie mee. Vraag en aanbod naar een bepaald product binnen een markt hebben invloed op de prijs die je voor je product kunt vragen. Actuele prijzen en prijsontwikkelingen van producten, diensten en producenten vind je op de website van het CBS.

Plaats

Omschrijf de plaats waar klanten je product of dienst kunnen vinden. Dit hoeft niet altijd de plaats te zijn waar je bedrijf is gevestigd. Denk aan winkels waar je product te krijgen is, een distributeur of internet. Je klant is op zoek naar service en gemak. Stel jezelf dan ook de vraag: ‘hoe zorg ik ervoor dat mijn klanten gemakkelijk aan mijn product of dienst kunnen komen?’.

Zorg dat je vestigingsplaats past bij het soort bedrijf dat je hebt. Niet alleen het dorp of de stad zelf, maar ook de locatie die je hiervoor kiest. Zoals een bedrijventerrein, buiten het centrum, in het centrum of vanuit huis.

Promotie

Omschrijf waar je je product gaat promoten, via welke ‘marketingkanalen’ je je doelgroep wilt bereiken. Kies de kanalen waarop je doelgroep actief is en die bij jou en je bedrijf passen. Noteer vervolgens ook hoe dit kanaal bijdraagt aan jouw doelstellingen van stap 2. Welk resultaat verwacht je van een specifiek kanaal waardoor jouw droom en doel werkelijkheid worden?

Overweeg naast de traditionele media, zoals televisie, radio, tijdschrift, bushokjes, reclamezuilen en krant, ook de volgende onlinemarketingkanalen op te nemen in je marketingplan:

  • Zoekmachines. Kunnen klanten je vinden in Google of een andere zoekmachine? Je kunt op twee manieren naar boven komen in de zoekresultaten: betaald en onbetaald. Optimaliseer je website om gratis hoger te komen in een zoekmachine. Of overweeg om te adverteren in een zoekmachine of Google of Instagram Shopping in te zetten. Bijna elke doelgroep gebruikt zoekmachines.
  • Social media. Als marketingkanaal kenmerkt social media zich doordat de gebruikers ervan de inhoud verzorgen en er interactie is tussen gebruikers. Dit is bij uitstek geschikt om met je klant in gesprek te gaan. Ook social media kun je betaald en onbetaald inzetten. Je eigen volgers bereik je onbetaald. Via betaalde advertenties bereik je gericht nieuwe mensen.

Hoe weet je of je doelgroep actief is op een social media kanaal? Als je adverteert, dan vul je demografische gegevens en interesses van je doelgroep in. Je ziet dan meteen of je klant hier actief is.

Voel je niet verplicht om social media in te zetten omdat iedereen het doet. Sluit het aan bij je doelgroep en vind je het leuk om te doen? Kies dan een kanaal en ga er vol voor, doe het niet half.”

  • E-mailmarketing. Je kunt nieuws, aanbiedingen of inspiratie naar je klanten sturen per mail. E-mailmarketing heeft het voordeel dat (potentiële) klanten hun e-mailadres al aan je hebben gegeven. Je weet dus dat ze interesse hebben. Let op deze drie voorwaarden als je wervende e-mails verstuurt. Je gebruikt dit marketinginstrument vooral voor bestaande klanten.
  • Influencermarketing. Influencers zijn rolmodellen met bereik en autoriteit. Met influencermarketing betaal je hen om jouw dienst, product of bedrijf te promoten bij hun kijkers of volgers. Let erop dat jouw doelgroep overeenkomt met die van de influencer.
  • Affiliate marketing. Een website (de publisher) promoot producten van een adverteerder via een hyperlink. Als adverteerder betaal je wanneer een bezoeker uiteindelijk een aankoop doet. Denk bijvoorbeeld aan een link in een blog naar jouw webshop waar de bezoeker een boek aanschaft waar hij net over las in de blog. Je kunt affiliate marketing inzetten als publisher of adverteerder. Je kunt hier elke online-doelgroep mee bereiken.
  • Remarketing. Dit is een marketinginstrument waarmee je je bezoeker terug naar je website of webshop haalt. Met remarketing laat je bezoekers die je website verlaten gericht een advertentie zien op een andere website of op social media. Dat kan een tekst, beeld of video zijn. Hiermee bereik je een doelgroep die jouw website of webshop al eens heeft bezocht.
  • Contentmarketing. Schrijf je graag? Dan kun je gaan bloggen op bijvoorbeeld Medium voor professionals en Reddit voor de technische sector. Op die online platforms kun je kennis delen of inspireren. Afhankelijk van je doel levert dit naamsbekendheid, leads of websitebezoeken op. Je bereikt hiermee een doelgroep met specifieke interesse.

Hoe kunnen wij helpen?

Heb je vragen, of wil je een samenwerking aangaan met Pietarz? Vul dan het onderstaande formulier in!

6. Stel je budget vast

Stel vast hoeveel geld je wilt uitgeven aan marketing en in welke periode. Dan weet je straks of je marketing voldoende oplevert om ermee door te gaan. In de praktijk zijn er vier uitgangspunten om je budget te berekenen. De eerste heeft de voorkeur als je je doelen wilt halen. Deze uitgangspunten zijn:

  • Je marketingdoelen. Wat is ervoor nodig om deze doelen te bereiken en hoeveel budget heb je hiervoor nodig? Bedenk dat het meeste budget opgaat aan advertentiekosten.
  • Je verwachte omzet. Reserveer een percentage hiervan.
  • Je restje op je begroting. Kijk hoeveel je overhoudt en dat wijs je aan marketing toe.
  • Je concurrentie. Als je weet hoeveel je concurrenten uitgeven aan marketing, kun je ook daarop je budget afstemmen.

In online marketing geef je nooit je hele budget in een keer uit. Misschien heb je niet de goede doelgroep of slaat je boodschap niet aan. Het is experimenteren, meten en bijsturen. Begin bijvoorbeeld met een budget van vijftig euro per maand voor zoekmachine-adverteren en een paar tientjes voor social media.”

7. Maak een planning

Maak tot slot een planning waarin je opschrijft wanneer je welke advertenties inzet, zodat je je marketingdoelstellingen haalt . Zet ook de volgende afspraken met jezelf in je agenda:

  • Bekijk elke maand de resultaten van je marketingactiviteit op je marketingkanalen. Dat zijn de lopende promoties die je hebt bepaald bij stap 5. Stuur bij indien nodig.
  • Bekijk elk kwartaal (een kwartaal bestaat uit drie maanden) of je je doelstellingen haalt die je bij stap 2 hebt bepaald. Bedenk nu alvast naar welke statistieken je kijkt om dit te beoordelen. Stuur bij indien nodig.

Online marketing kost tijd dus gun jezelf een week voor het uitdenken van je online marketingplan. Structureel kost online marketing je wekelijks minimaal vier uur. Jouw website of socialmediaprofiel staat namelijk altijd aan. 

In deze tijd werk je je website of socialmediaprofiel bij, schijf je teksten, maak je foto’s, bekijk je de resultaten en stuur je advertenties bij.”

Je online marketing plan is klaar!

Heb je alle stappen doorlopen? Dan ben je klaar om van start te gaan!

Marketing Funnel Voorbeeld

Marketing Funnel Voorbeeld

Inleiding Bij het bouwen van een succesvolle online aanwezigheid en het genereren van waardevolle klantrelaties is een goed begrip van marketingfunnels essentieel. Een marketingfunnel is

Read More »

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *