Online marketing advies nodig?
Wat zijn de kosten en wat betaal je gemiddeld per uur?
Er is veel aanbod voor online marketing adviesbureaus en freelancers op het internet, maar waar moet je nu op letten bij het kiezen van een geschikte partij?Dat is afhankelijk van veel factoren. Een freelancer die gevraagd wordt om de website te optimaliseren, heeft andere skills dan een marketing consultant die een nieuwe online marketing strategie moet vormgeven.
Net als in de informatietechnologie is online marketing heel erg breed en heb je daarbinnen veel verschillende vakgebieden.
Het is dus even zoeken om de juiste persoon of online marketing bureau te vinden en daarom begin je altijd als eerst met de vraag: Waar wil je online marketing advies over?
Over bijvoorbeeld de Google Ad Campagnes of over hoe je jouw website inricht met de juiste kleuren en formulieren?
Misschien wil je wel een copywriter die goede sales e-mails schrijft, maar dan moet je wel een email marketing systeem hebben natuurlijk die het meeste van al jouw e-mails voor je automatiseert. Of wil je gewoon een algemene online marketing strategie laten maken?
Stap 1 in het proces is: Waar heb jij online marketing advies nodig?
Veel online marketing bureau’s hebben net als ons een vrijblijvende kennismakings gesprek met jou om je bedrijf te leren kennen en te kijken of er een goede match is.
Wij helpen alleen bedrijven met duidelijke doelstellingen die online marketing als een investering in hun business zien en niet als extra kosten. Merken wij in het gesprek dat er geen duidelijke doelstellingen zijn dan raden aan om dat eerst te doen en dan kunnen bedrijven altijd bij ons terug komen.
Want wat is het doel van marketing? Je spendeert 1 Euro en je krijgt er 2 Euro voor terug als je het goed doet toch?
Veel bedrijven verwachten ook gelijk resultaat na de eerste maand. Alleen als je bijvoorbeeld naar Search Engine Optimization (SEO) kijkt kan het wel 6 maanden duren voordat je eindelijk rankt op Google (en dan vaak nog niet eens op de eerste pagina)
Wij hebben dan ook een online marketing strategie voor jou gemaakt die je HIER gratis kan downloaden, zodat je zelf even uit de voeten kan.
Stap 2: Wat is mijn maandelijks marketingbudget en wat zijn de gemiddelde marketing kosten?
Zoals aangegeven in het vorige kopje zijn er veel verschillende soorten experts, sommige wat meer technisch en andere wat meer strategisch. Ook heb je experts die goed zijn met marketing data en weten hoe ze bepaalde data moeten verkrijgen. Het hangt er ook vanaf of je een freelancer inhuurt of dat je een online marketing bureau inhuurt.
Online Marketing Bureau’s zijn vaak iets duurder, maar je hebt vaak wel meerdere contactpersonen en diverse experts die jou helpen en helemaal als je meerdere services afneemt dan krijg je vaak een heel team van specialisten. (wij hebben bij onze services bijvoorbeeld een dedicated accountmanager die door de weeks altijd te bereiken is en een technisch /strategisch persoon)
Een Freelancer vraagt gemiddeld zo’n 50 tot 90 euro per uur (excl. btw), terwijl een online marketing bureau gemiddeld zo’n 70 tot 130 euro per uur (excl. btw) vraagt.
Onthoud wel dat een uurtarief niets zegt over de kwaliteit van de services. Er zijn bureaus die meer dan 150 euro per uur vragen voor de marketing services, maar met een handvol met stagiairs werken, en er zijn ook online marketeers die 60 euro per uur vragen (of minder) en veel resultaten behalen voor de bedrijven met wie zij samenwerken.
Wel zien we dat duurdere online marketeers en Online Marketing bureau’s vaak veel verschillende experts hebben en grotere teams hebben die bijvoorbeeld met Google Ads of conversieoptimalisatie snel resultaat boeken.
Stap 3: Weet je waar je online marketing advies over wilt hebben!?
En weet je jouw budget!?
Dan is het tijd om te kijken naar hoeveel uren je nodig hebt. Een lastige vraag.
Wil je alles uitbesteden, dus ook het bijhouden van Social media, Content en Email marketing?
Ben je een klein bedrijfje en net in de opstartfase of een groot internationaal bedrijf?
Wat zijn je marketing goals?
Wat doen jouw concurrenten?
Wil je maandelijks een vast bedrag en vaste uren of wisselt dit?
Heb jij alleen advies nodig zodat jouw medewerkers het plan kunnen uitvoeren?
Ons advies is om eerst een inschatting te laten maken door een online marketeer of online marketing bureau en om vervolgens klein te beginnen met 10 uur per maand. Opschalen kan altijd nog als online marketing zijn vruchten afwerpt en als blijkt dat er veel werk te verrichten valt in jouw bedrijf.
Om je een beeld te geven: Het gemiddelde ligt rond de 10 tot 20 uur per maand (wat neerkomt op circa 800/1600 euro. Boven de 80 uur per maand is het zinvol om 1 of 2 eigen online marketeers in dienst te nemen.
Stap 4: Ben je eruit wat voor online marketing advies je nodig hebt? Heb je gekeken naar de marketing prijzen en het aantal uur?
Dan is het tijd om te kiezen voor een online marketing bureau of een freelancer zodat je ze eindelijk aan de slag kunnen met jouw online marketing strategie.
Het belangrijkst is dat je een goed gevoel hebt in de eerste gesprekken met een duidelijk beeld wat voor resultaten er behaald kunnen worden en dat de partij met wie je werkt transparant is over de marketing prijzen.
Wij bij Pietarz Digital Marketing zullen nooit een job aannemen als wij denken dat we het niet kunnen realiseren of als we geen goede match zijn.
Ons doel is jouw bedrijf laten groeien en als wij merken in het gesprek dat dat niet gaat lukken met de services die wij leveren zeggen we dat eerlijk.